Mzungu - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Daan Hoof - WaarBenJij.nu Mzungu - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Daan Hoof - WaarBenJij.nu

Mzungu

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

06 Januari 2014 | Tanzania, Arusha

Het eerste weekend zit erop!

Laat ik beginnen bij de reis, die verliep erg goed ik had een vertraagde vlucht van Brussel naar Istanbul maar er was nog genoeg tijd om de overstap te maken. Eenmaal aangekomen op Kilimanjaro Airport stond er buiten een allervriendelijkste man op me te wachten met een bordje 'projects abroad' in zijn handen. In plaats van de eerste nacht in een hotel te verblijven werd ik meteen naar mijn gastgezin gebracht. Het zijn hele lieve mensen, voel me er erg thuis. Mama en baba hebben 4 kinderen en de huismeid die in huis woont heeft ook nog een dochtertje, vooral de twee kleinste zijn erg leuk!

Na een korte maar goede nachtrust stond het ontbijt op tafel al klaar, een boterham met nutella of pindakaas is blijkbaar in Tanzania ook doodgewoon. Na een kop thee waar de mensen zelf 3 scheppen suiker in doen om vervolgens het glazuur van hun tanden te laten spatten was ik erg blij met een warme douche, daarmee heb ik het erg getroffen. De rest van die dag heb ik niet veel gedaan behalve gesprekken voeren met mijn gastgezin.

De zaterdag was een wat drukkere dag, ik ben door baba meegenomen naar van alles en nog wat. Het is een hele trotse man, ik werd meegenomen naar een tweede huis wat nog in aanbouw is waar mijn vermoeden werd bevestigd dat het een welvarend gezin is. Daarna werd ik meegenomen naar een bank waar niets dan bruine koppies me aanstaarden en waar ik al snel de bijnaam: mzungu kreeg, het betekent niets meer dan blank persoon en t is eigenlijk wel handig want wanneer je mzungu hoort vallen weet je dat ze het over jou hebben, mijn naam is trouwens ook al verbasterd naar: Daniel, Dan, Dean en Dani, ze noemen me in ieder geval alles behalve Daan.

Op een terrasje vertelde ik over mijn werk en dat het soms erg druk kan zijn, de eerste vraag was of mijn vrouwelijke collega's naakt aan tafel bedienen. Blijkbaar heeft de beste man al verschillende verhalen gehoord over Nederland...

Die avond arriveerde Emily, een meisje uit Australië, super grappige meid, ook al heeft ze dat zelf niet door.

Zondag (gisteren) arriveerde Melanie uit Denemarken, ook een leuke meid, we zijn met zijn drieën de stad in gegaan waar we weer te boek gingen als mzungu. Het zou wat zijn als we in Nederland iedereen met een donkere huidskleur na zouden roepen met: nikker!

Vandaag ben ik voor het eerst bij mijn schooltje geweest, echt fantastisch om te zien met wat voor middelen ze zo iets op kunnen zetten, het gebouw zelf is niet groter dan een uit de kluiten gewassen appartementje. De directeur is een hele zachte lieve man, ik krijg veel verantwoordelijkheid denk ik, ik moet naast lesgeven ook de leraren bijscholen en ik krijg zelfs de keus om de manier van lesgeven te verbeteren of veranderen. Ze zijn super blij met mijn komst en ja, de klasjes zien er echt exact hetzelfde uit als in de films.

Op t moment ben ik bij projects abroad op t kantoor waar ik uitleg heb gekregen over wat wel en wat ook zeker niet te doen, morgen begint mijn werk op het schooltje. Ben erg benieuwd!

Dat was het voor nu, ik zal snel weer van me laten horen.

X Dani

  • 06 Januari 2014 - 11:39

    Baba Mzungu:

    Hallo Dani,

    Heel goed te horen dat de 1e indrukken mooi zijn. andere wereld ben je in terechtgekomen.
    Wij vinden het spannend en horen graag van je, zeker je indrukken van het lesgeven. Tot snel

  • 06 Januari 2014 - 11:59

    Eefje:

    Ha Daniel!

    Dat klinkt erg goed, volgens mij heb je het getroffen daar. Zeg, geniet er volop van en ik blijf je volgen!

    X Eefje

  • 06 Januari 2014 - 13:02

    Mam:

    Daan, fijn om te lezen dat het goed gaat.
    Morgen heel veel succes, zet 'm op.
    Tot snel, mam

  • 06 Januari 2014 - 13:55

    Lotte:

    Daantje! Klinkt al meteen ontzettend goed!
    Hij is begonnen voor jou.. Een reis om nooit te vergeten!!
    Geniet ervan Daanos! xx

  • 06 Januari 2014 - 14:56

    Duco (Daniël) Van Tuyl:

    heey Daniël,

    Dus we zijn bij deze dus naamgenoten? ik weet niet of ik daar al klaar voor ben ;-).
    Ach maak er maar wat van daarzo, probeer is wat nieuws eet een krekel of zo; zijn vast lekker :-).

    Met vriendelijke groeten,
    Duco van Tuyl

  • 06 Januari 2014 - 14:57

    Corrie Zigenhorn:

    Hoi Daan, fijn om te horen dat de reis en aankomst goed is gegaan.
    Een super fijne tijd daar en we blijven je volgen.
    Liefs van de Zigo`s

  • 06 Januari 2014 - 16:54

    Mark Timmermans:

    Ha Daan aka Dani!
    Goed te lezen dat de reis voorspoedig is verlopen en je eerste indrukken goed zijn. Mooi om je belevenissen zo te kunnen volgen. Geniet en leer ze en alvast tot in 'ons' Middelbeers!

    Halleeeeeeeeeeeeeeeej

  • 06 Januari 2014 - 19:02

    Regine:

    Hee Daan of toch mzungu, man wat zal het een ervaring voor je zijn, en wij hier maar in dat kikkerlandje ....
    Veel groeten van ons P en R

  • 06 Januari 2014 - 19:14

    Jitske:

    Heey Daan,

    Gaaf man! En dan morgen lekker aan de slag, super!
    Geniet en maak er iets leuks van.

    Groetjes
    Jitske

  • 06 Januari 2014 - 21:31

    Henny En Peter:

    Ha Dani,

    Fijn dat je reis, ontvangst en eerste indrukken zo goed zijn.
    Wat leuk dat je op het schooltje veel mag doen.
    Veel succes met je werkzaamheden.!

    Groetjes fam. van Gee

  • 07 Januari 2014 - 15:15

    Evie:

    Hey Daan,

    Wat gaaf om te lezen!
    Super ervaring en neem alles goed in je op!
    Heel veel succes en geniet ervan,
    ik blijf je volgen!

    xx Evie

  • 07 Januari 2014 - 20:52

    Paul En Wilma:

    Dag Daan(dit ben je en blijf je), leuk te horen dat alles goed gaat. Ik heb nog niet meegemaakt dat ik na 2 dagen in Tanzania al op stap ga met 2 leuke vrouwelijke mzungu, dat belooft wat! We blijven je volgen, veel plezier.

  • 07 Januari 2014 - 21:19

    Pieti:

    Mambo vipi Dani!

    Nimefurahi sana kusoma toka kwako! Na nimefurahi pia kusoma safari ilikuwa nzuri! Wasalimia mama, baba na watoto! Sofie anakusalimia!

    Usisahau kunywa Ndovu! Ni bia nzuri sana! Na kama utarudi Uholanzi, tafadhali nipe Ndovu moja pia!

    Nitakuandika tena..

    Rafiki yako,
    Pieti

  • 07 Januari 2014 - 21:37

    Sofie:

    Hee neef mzungu!

    Goed te lezen dat het zo goed met je gaat! Al had ik niet anders verwacht natuurlijk;-)
    Hoop dat je binnenkort wat tijd vindt om foto's online te zetten. Ik ben benieuwd. Geniet van al het het moois dat Tanzania je te bieden heeft!

    Baadaye,
    Sofie

  • 07 Januari 2014 - 22:00

    Henny:

    He Daan, dat gaat wel goed komen met jou en de Tanzanianen.
    Maar ook wel met die mooie meiden denk ik .
    Zijn ze in werkelijkheid net zo mooi en leuk als op je telefoon?
    Het zal even wennen zijn om voor een klas met van die zwarte kopies te staan maar wel heel leuk.
    Geniet ervan!
    Groetjes, Henny

  • 09 Januari 2014 - 21:06

    Marianne:

    Beste Daan wat schrijf je leuk zeg.Super leuk om je eerste verhaal te lezen.Ik denk dat je het daar helemaal gaat maken als Dani.
    Geniet en heel veel succes met het les geven.
    Lieve groet uit de Beerzen Marianne

  • 09 Januari 2014 - 22:00

    Goeleke:

    Hey Daan
    Goede reis gehad en een goede eerste indruk, dat is het begin van 2 gave maanden in Tanzania. Veel succes, geniet ervan! Ben benieuwd naar foto's.
    Groetjes Goeleke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan

Actief sinds 08 Dec. 2013
Verslag gelezen: 584
Totaal aantal bezoekers 12686

Voorgaande reizen:

02 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: